kreatywność naszych uczniów nie zna granic

Nasza szkoła włączyła się w ubiegłym tygodniu w akcję społeczno - edukacyjną Żonkile upamiętniającą powstanie w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 r. Do grona Ambasadorów akcji Żonkile dołączyła Agnieszka Grochowska, która zaprasza do wspólnego upamiętnienia 81. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim. Aktorka podkreśla, że "wiedza o przeszłości pozwala lepiej rozumieć współczesność, dlatego tak ważna jest edukacja!”.

Dlatego też włączyliśmy się w tą akcję, aby w rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim pokazać, że łączy nas pamięć.

Symbolem pamięci o powstaniu jest żonkil, co łączy się z historią Marka Edelmana – jednego z przywódców powstania. Po wojnie starał się on zachować pamięć o wydarzeniach i ludziach z getta. Co roku 19 kwietnia składał pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego bukiet żółtych kwiatów.
Uczniowie i uczennice w czasie lekcji historii zarówno poznali podstawowe informacje dotyczące historii II wojny światowej, w tym o losach społeczności żydowskiej, budowali pamięć o Żydach i Żydówkach w Polsce, jak też zwiększyli swoją świadomość na temat mechanizmu wykluczenia. Na lekcjach wykorzystane zostały materiały edukacyjne przekazane przez Muzeum Historii Żydów Polskich - Muzeum POLIN. Z uwagi na dopasowanie do wieku odbiorców i odbiorczyń podzielone zostały na dwie kategorie: klasy 4-6 i klasy 7-8. Młodsze klasy miały okazje obejrzeć film animowany  na podstawie opowiadania "Było -nie ma -jest" Katarzyny Jackowskiej-Enemuo w reżyserii Łukasza Kamila Kamińskiego. Animacja opowiadała o trudnym i ważnym temacie przeżywania i radzenia sobie ze stratą. Na lekcjach historii uczniowie obejrzeli też film animowany "Będę pisać", który ukazuje los dwójki żydowskich nastolatków przed wojną i po jej wybuchu. Natomiast klasy 7-8 obejrzały trwający około 18 minut film animowany  "Zdążyć przed Panem Bogiem" na podstawie reportażu Hanny Krall. Narracja w filmie opartym na motywach książki "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall toczy się w trzech płaszczyznach czasowych – w okresie II wojny światowej, gdzie poznaje się losy młodego Edelmana: gońca szpitalnego, członka komendy ŻOB, ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim; w latach 60. XX wieku, kiedy to rozwija się jego kariera lekarska w Łodzi, i wreszcie w latach 70. XX wieku – w czasie rozmów pomiędzy bohaterem a Hanną Krall opisanych w reportażu. Poszukiwanie odpowiedzi na najważniejsze pytania stawiane oglądającym zarówno przez Reporterkę, jak i samego Edelmana jest osią przewodnią spajającą poszczególne wątki opowieści. Filmowe dialogi między Hanną Krall i Markiem Edelmanem stanowiące jedną z najbardziej przejmujących opowieści o powstaniu w getcie warszawskim przeczytali Maja Ostaszewska oraz Andrzej Chyra. Muzeum POLIN przygotowało również do pracy z młodzieżą film "Muranów – Dzielnica Północna", który utrzymany jest w stylistyce youtuberskiej.
W klasach 7. i 8. lekcje historii poświęcone były pamięci o powstaniu w getcie warszawskim. Uczniowie i uczennice poznali historię powstania w getcie warszawskim widzianą oczami świadka historii: Marka Edelmana, przedstawioną w reportażu „Zdążyć przed Panem Bogiem” autorstwa Hanny Krall. Siódmoklasiści i ósmoklasiści poznali podstawowe fakty historyczne związane z przebiegiem powstania w getcie warszawskim.
19 kwietnia przypada rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim – największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w  okupowanej Europie. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną Żonkile. Dlaczego żonkile? Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. Do końca życia w rocznicę powstania przychodził pod Pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd poległym towarzyszom. Wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi z żółtymi kwiatami. – Żółty żonkil jest symbolem zbiorowej pamięci.
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Luzinie bardzo chętnie przyłączyli się do Akcji Żonkile. Na lekcjach historii nie tylko poznawali historię i istotę powstania w getcie warszawskim, ale również z wielkim zaangażowaniem tworzyli samodzielnie papierowe kwiaty z przygotowanego przez Muzeum POLIN szablonu żonkila. Z wielką frajdą budowali żonkile z klocków lego i sami tworzyli żonkile z drucików kreatywnych, czemu wszystkiemu przyświecało hasło ŁĄCZY NAS PAMIĘĆ!
Katarzyna Czarnecka